Kirjeldus
Mõned päevad pärast Saksamaa allaandmist Teises maailmasõjas leiti hämmastav aare. Austria Alpides peituva Altaussee soolakaevanduse sügavustest avastasid liitlasväed kõigi aegade suurima kunstikogu – tuhanded Rembrandti, Rubensi, Michelangelo jpt meistriteosed.
See leid paljastas ajaloo suurima kunstiröövi: 1933. ja 1945. aasta vahel varastasid natsid miljoneid kunstiteoseid. Hitleri otsesel käsul liikusid läbi Euroopa erikoolituse saanud rühmad, kelle eesmärgiks oligi kunstirööv. Pärast sõda leiti palju töid nii Altausseest kui teistest kohtadest, kuid üle 100 000 teose oli kaua kadunud. Need on hakanud välja ilmuma alles nüüd, viimasel kümnendil, mitmed on sattunud tippmuuseumite väljapanekutesse Pariisis, New Yorgis ja Berliinis.
Raamatus, mida te käes hoiate, uurib Anders Rydell natside kultuurihuvi ja seda, kuidas sai kunst Kolmanda Reichi poliitika oluliseks osaks. Ta jõuab oma otsingutel ajas tagasi 19. sajandisse, mil romantismi esteetilised ideaalid segunesid Darwini avastuste kiiluvees tekkinud ideedega rassist ja natsionaal-sotsialismist.
Rydell jälgib ka tihti dramaatilisteks muutunud tagastamisprotsesse Euroopas, Venemaal ja USAs, mis on põhjustanud erutatud debatte ja diplomaatilisi kriise, kus ristuvad kunagiste omanike, advokaatide ja muude asjaga seotute huvid.
„Röövlid“ kandideerib Rootsis 2014. aasta Augusti kirjanduspreemiale.